Ny forskning: Bedre søvn med vandmelon i sengen

Ny forskning: Bedre søvn med vandmelon i sengen
1. april 2019 Anders Larson
melon i seng

Kontroversielle forskningsresultater fra en gruppe portugisiske forskere har taget børneforældre på sengen: Sådan får du dit barn til at falde hurtigere i søvn med hjælp af vandmeloner.

Hvis du er en af dem, som nogle gange kæmper med at få dit barn til at falde til ro om aftenen, er der nu hjælp at hente fra et uventet sted – grøntsagsskuffen! En gruppe portugisiske søvnforskere fra Melancia-instituttet i Porto, har, under ledelse af dr. Sono Demelão, fundet ud af, at den bedste søvnmedicin for vågne børn er – en vandmelon!

vandmelon til sovetid for børn

 

Men nej, der skal ikke indtages melonsalat før sengetid, kæmpefrugten skal slet ikke spises, den skal med op i børneværelset. Ifølge forskerne udsondrer vandmelonens skal et hidtil ukendt stof, angurium, som virker søvndyssende og muskelafslappende på børn. Grunden til at det kun virker på børn, hænger ifølge forskerne sammen med cellernes modningsgrad og at deres receptive evne falder med årene.
“Vi opdagede stoffet angurium ved et tilfælde i jagten på et nyt grønt naturligt farvestof,” fortæller dr. Sono Demelão.
Angurium kan ganske vist bruges som naturligt farvestof og er ganske ufarligt, men det er de søvndyssende egenskaber, som har fanget forskernes interesse.

“Ved stuetemperatur afgiver vandmeloner kun minimale mængder angurium,” forklarer dr. Sono Demelão. “Men ved temperaturer på over 27 grader begynder vandmelonen at afgive angurium i stor skala.”
Det betyder, at det ikke er nok at lade vandmelonen ligge ved siden af sengen for at få dit barn til at falde hurtigt i søvn – den skal ned under dynen.

Stoffet er, ifølge forskerne, meget flygtigt, så det er ikke afgørende, om vandmelonen ligger tæt på hovedpuden eller nede ved fodenden. Det væsentlige er, at vandmelonen hurtigt opnår under-dyne temperatur, som typisk ligger på 28-29,5°.

Portugisiske forældre er ellevilde med opdagelsen, og i mange supermarkeder i det sydeuropæiske land er vandmeloner slet ikke til at opdrive for tiden eller bliver solgt til priser 5-10 gange højere end normalt.
“Mine to døtre sover bedre end nogensinde, og det skaber ro i hele familien,” fortæller en udhvilet mor til den portugisiske TV-station RTP1.

Men kan mit barn ikke få en overdosis af angurium, tænker du måske. Ifølge forskerne er der ingen tegn på, at angurium skulle være skadeligt på nogen måde. Stoffet nedbrydes hurtigt i kroppen, og allerede efter 2-3 timer holder en gennemsnitlig vandmelon op med at afgive stoffet under dynen.

“Selv om der ikke er registreret nogen bivirkninger, anbefaler vi ikke, at der bruges mere end 1-2 vandmeloner per barn. Tre vandmeloner kan afprøves i kortere perioder ved svære søvnproblemer,” siger dr. Sono Demelão og fortsætter:
“Vores anbefaling er at lade barnet falde til ro med hjælp af for eksempel en godnathistorie, hvor efter angurium’et klarer resten.”

dr. Sono Demelão, søvnforsker fra Melancia-instituttet i Porto

dr. Sono Demelão, søvnforsker fra Melancia-instituttet i Porto

Kan du afkorte putningen med 50 procent eller mere? Skynd dig hen til dit lokale supermarked og opkøb et lager af vandmeloner – før priserne løber løbsk også her i Danmark. Forskerne oplyser, at det virker lige godt med runde og ovale vandmeloner, men at økologiske vandmeloner er at foretrække. Og at eventuelle grønne pletter på sengetøjet med fordel kan fjernes med salt og gulerodsskrald.

Held og lykke med putningen – og husk at skrive vandmeloner på indkøbssedlen!

1 kommentar

  1. Lea 3 uger siden

    😂👍🏻

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*